Projektets formål er at udvikle og afprøve undervisningsevaluerings- og eksamensformer, der indtænker AI-chatbottens eksistens i vores undervisningsrum samt at udbrede disse indsigter gennem videndeling i sektoren.
Projektet skal hjælpe os til at udvikle en didaktik, der er bevidst om de forhold AI-chatbotten skaber og at udvikle nogle svar på, hvad eleverne skal lære og hvordan.
Den grundlæggende tilgang er, at AI-chatbots er en del af vores nye virkelighed, og det må vi indrette os på og indtænke i vores praksis. Det betyder, at vi både skal arbejde med, hvordan vi kan inddrage AI-chatbotten på en måde, der sikrer læring, og at vi skal se på, hvilke ændringer AI-chatbotten kalder på i forhold til vores daglige praksis og mere grundlæggende i forhold til læreplaner og eksamensformer.
Det er en pædagogisk og didaktisk udvikling, at tilgangen til læring og udvikling af de enkelte fags måde at arbejde på med tilstedeværelsen af AI-chatbotten.
På den ene side handler det om at begrænse AI-chatbottens indflydelse i forhold til fx skriftlige opgaver, den personlige stemme, kritisk tænkning og at turde give sig i kast med det, man ikke har svar på.
På den anden side handler det i lige så høj grad om at tænke AI-chatbotten med ind i undervisningen, hvor det er meningsfuldt. Det kan fx være i forhold til idegenerering, dialog-værktøj, oversættelsesøvelser, analyse og fortolknings-øvelser. Dermed rammer projektet ned i en diskussion af fremtidens dannelse og spørgsmålet vedrørende grænsefladerne mellem mennesker og maskiner.
Horsens Gymnasium og HF, Randers Statsskole, Skanderborg Gymnasium, Favrskov Gymnasium og Århus Akademi
Ønsker du som ungdomsuddannelse i Region Midtjylland at søge om midler til en projektidé?
Så kan du Læse mere på https://www.rm.dk/regional-udvikling/fremtidssikrede-uddannelser-og-kompetenceloft/for-uddannelsesinstitutioner/uddannelsespulje/
Uddannelseschef
Thomas Lindved
Horsens Gymnasium & HF
thl@horsens-gym.dk
27775041
Horsens Gymnasium og HF, Randers Statsskole, Skanderborg Gymnasium, Favrskov Gymnasium og Århus Akademi