I dette projekt udvikler eleverne en vision for ”Nationalpark Midtjylland 2084”. Eleverne skal arbejde tværfagligt og innovativt, og fokus vil være på projektbaseret læring, hvor forskellige fag bidrager. I projektet skal eleverne skabe forvaltningsplaner for truede arter (som eksempelvis hvid stork og løvfrø), foreslå bilfrie ruter, besøgscentre og finde måder at involvere borgere i naturbeskyttelse. Formålet er at udvikle vejledning i PBL-forløb, der kan fungere i en STX-ramme og vise vejen for relevante og tidssvarende undervisningsmetoder.
I februar 2025 vedtog folketinget en ny uddannelsesreform, hvor det forventes, at der fremover vil være mere fokus på praksisfagligundervisning i alle dele af uddannelseslandskabet inklusive STX. Her fremstår udviklingen af PBL-undervisning i en STX-ramme som en farbar vej, der endnu ikke er asfalteret. Vi foreslår derfor dette udviklingsprojekt som både kan fungere som et eksemplarisk eksempel på PBL-undervisning i en STX-ramme, men som også skal udvikle en vejledning til undervisere i,hvordan man kan tilrettelægge og afvikle undervisningsformen i dagligdagen.
I projektet skal eleverne skabe forvaltningsplaner for truede arter (som eksempelvis hvidstork og løvfrø), foreslå bilfrie ruter, besøgscentre og finde måder at involvere borgere i naturbeskyttelse. Projektet giver god mulighed for ud-af-huset-aktiviteter, hvor eleverne kan besøge naturområder i regionen. Derudover er der mulighed samarbejde med forskellige eksterne fagpersoner og relevante institutioner og organisationer.
Mål 1: Et omfattende PBL-forløb om en ny naturpark i regionen.
Der skal udvikles et konkret PBL-forløb, hvor eleverne arbejderpraksisnært og tværfagligt med udviklingen af nationalparken i fag som biologi, samfundsfag, matematik, dansk og historie. Projektet giver godmulighed for ud-af-huset-aktiviteter, hvor eleverne kan besøgenaturområder i regionen. I de første to semestre af projektet skalstyregruppen sammen med projektlærerne udvikle forløbet og dets aktiviteter.
Mål 2: Håndgribeligt vejledningsmateriale til undervisere i, hvordan man kantilgå og udvikle egne PBL-forløb på de danske STX-gymnasier.
Nationalparken er et omfattende projekt, der forhåbentligt kan inspirereandre STX-uddannelser. Men vi ønsker også at lave et vejledningsmateriale til STX-undervisere om, hvordan PBL kan indtænkes i den daglige undervisning, når man udvikler forløb. Det vil vi gøre med udgangspunkt i den ”Designtænkningsmodel”, som findes på Københavns Universitet, som vi vil tilpasse en STX-ramme med råd,vejledning og eksempler. En af udfordringerne i dag er, at lærere harsvært ved at forene tilgangen med de eksisterende læreplaner og eksamensformer. Det vil vi også forsøge at give svar på og gøre til et omdrejningspunkt i de deltagende læreres evaluering. Hvis praksisfagligundervisning kommer til at fylde mere på STX som resultat af reformen fra 2030, så vil dette materiale være på forkant.
Mål 3: En ny nationalpark i regionen
Når man praktiserer PBL-undervisning, så arbejder man med autentiskeproblemstillinger. Regeringen vedtog i juni 2024 sammen med ”Landbrugog fødevarer” og ”Dansk Naturfredningsforening” og”Fødevareforbundet” en omfattende aftale om et fremtidigt grønt Danmark, der skal udgøre det langsigtede grundlag for en historiskomlægning og omstilling af landets arealer. Vi ønsker afslutningsvis i projektet at præsentere resultaterne for relevante politiske aktører, og vi håber naturligvis, at de vil syne som projektet – om ikke i et omfang, hvorder skabes en nationalpark, som projektet laver en vision for - så lade sig inspirere af elevernes tanker og arbejde.
Marselisborg Gymnasium og Herning Gymnasium
Ønsker du som ungdomsuddannelse i Region Midtjylland at søge om midler til en projektidé?
Så kan du Læse mere på https://www.rm.dk/regional-udvikling/fremtidssikrede-uddannelser-og-kompetenceloft/for-uddannelsesinstitutioner/uddannelsespulje/
Pædagogisk faglig koordinator
Søren Vrist Christensen
Marselisborg Gymnasium
SC@marselisborg-gym.dk
28151700
Marselisborg Gymnasium og Herning Gymnasium