Find andet projekt

Projekt Campusdannelse i Region Midtjylland

  • Projekt Campusdannelse i Region Midtjylland

Projektbeskrivelse

Projektet sigter mod at afprøve campusdannelser omkring undervisningsforløb og elevrettede tværinstitutionelle aktiviteter, gennemført og forankret i samarbejde mellem projektets deltagende uddannelsesinstitutioner. Dette skal gavne en bred vifte af elevgrupper og øge rekrutteringen samt mindske frafaldet på ungdomsuddannelser. Der arbejdes med tre indsatsområder. Campus som fagligt læringsrum, Campus som socialt rum og Campus som organisatorisk fællesskab.

Projektets mål og indhold

Indsatsområde 1: Udvikling og afprøvning af Campus som fagligt læringsrum. Målet er at udvikle og afprøve tværfaglige, praksisfaglige/helhedsorienterede forløb i 7 geografier.

  1. Kick-off workshop, der har til formål at danne tværinstitutionelkonsensusforståelse, herunder bl.a. om forståelsen af praksisfaglighed. b) Igangsætning: udvikling og beskrivelse af tværinstitutionelle forløb i min. 7 geografier
  2. Tværinstitutionelle forløb formidles på midtvejsseminar foråret 2026 og der erfaringsudveksles om forløbene.
  3. Afprøvning af udviklede og beskrevne tværinstitutionelle forløb igangsættes efterår 2026.
  4. Justering af tværinstitutionelle forløb igangsættes ifm. erfa-møde. Gennemføres forår 2027.
  5. Ny afprøvning af tværinstitutionelle forløb gennemføres efterår 2027og forår 2028.
  6. Der evalueres på forløbene forår 2028.
Succeskriterier og resultater: 

Kort bane: Der foreligger beskrivelse af minimum 7 tværinstitutionelleforløb, hvor minimum 2 uddannelsesinstitutioner pr forløb har bidraget. De minimum 7 tværinstitutionelle forløb er afprøvet i to omgange meddeltagelse af minimum 15 elever pr forløb - i alt 210 elever. Der foreligger skriftlige evalueringer af forløbene.

Lang bane: Udbud af tværinstitutionelle forløb motiverer til rekruttering til de erhvervsrettede uddannelser, hvor optaget på EUD øges med 5% (baseline optag 2024).

Indsatsområde 2: Udvikling og afprøvning af Campus som socialt rum. Der udvikles og afprøves elevrettede og medarbejderrettede aktiviteter imin. 7 geografier.

  1. Fælles kick-off workshop med deltagelse af alle bekræftede partnere og udvalgte øvrige partnere (f.eks. almene gymnasier, FGU mv.). Præsentation og erfaringsudveksling omkring ideer til elev- og medarbejderrettede aktiviteter. Efterår 2025.
  2. Igangsætning: Udvikling og beskrivelse af minimum 25elevrettede/elevdrevne aktiviteter og 15 medarbejderrettede sociale aktiviteter, hvoraf minimum 75% er tværinstitutionelle dækkende i min. 7geografier efterår 2025.
  3. Afprøvning af udviklede sociale aktiviteter forår 2026-efterår 2026.Afholdelse af midtvejsseminar med erfaringsudveksling om umiddelbare resultater efterår 2026.
  4. Justering af sociale aktiviteter. Gennemføres forår 2027.
  5. Ny afprøvning af sociale aktiviteter gennemføres efterår 2027-forår2028.
  6. Der evalueres på aktiviteterne forår 2028.
Succeskriterier og resultater

Kort bane: Der foreligger beskrivelse af minimum 25 elevrettede og 15medarbejderrettede sociale aktiviteter, hvoraf minimum 75% er tværinstitutionelle. Aktiviteterne udvikles i et samarbejde mellem de deltagende aktører i min. 7 geografier De elevrettede aktiviteter sker med inddragelse af elever. I alt ca. 1000 elever og 100 medarbejdere deltager i aktiviteterne.

Lang bane: Aktiviteterne i Campus som socialt rum har til formål at skabe attraktive miljøer for de unge - og retter sig mod både rekruttering og fastholdelse. Succeskriteret for rekruttering er nævnte ovenfor i Mål 1. Succeskriteriet for fastholdelse er, at frafaldet fra EUD falder med 5% (baseline frafaldstal 2024).

Indsatsområde 3: Udvikling og afprøvning af Campus som organisatorisk fællesskab.

a) Fælles kick-off workshop med deltagelse af alle bekræftede partnere og udvalgte øvrige partnere (f.eks. almene gymnasier, FGU mv.). Kick-off workshop har til formål at skabe en vision og organisatorisk ramme for det videre arbejde med udvikling af lokale Campus. Der tilknyttes ekstern facilitator.

b) Igangsætning: Udvikling og beskrivelse af lokale kommissorier for Campus. Efterår 2025.

c) Løbende udvikling og erfaringsudveksling lokalt og regionalt omkring implementering af Best Practice for Campusdannelse i Region Midtjylland. Forår 2026-forår 2028.

Succeskriterier og resultater

Kort bane: Der foreligger min. 7 beskrevne og tiltrådte kommissorier for lokale Campus. Lang bane: De deltagende partnere har etableret et lokalt/regionalt organisatorisk fællesskab, der danner erfaringsafsæt for det videre arbejde med den kommende uddannelsesreform.

Projektets Partnerskab

UddannelsesCenter Holstebro, Skive College, Grenaa Gymnasium, Randers Social- og Sundhedsskole, Viden Djurs, Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier, Tradium, UddannelsesCenter Ringkøbing Skjern, Mercantec, Social- og Sundhedsskolen Midt- og Vestjylland, Holstebro Gymnasium og HF, FGU Skolen, Paderup Gymnasium, VUC Holstebro Lemvig Struer og Randers HF & VUC.

 


Projektperiode

   til d.

Ønsker du som ungdomsuddannelse i Region Midtjylland at søge om midler til en projektidé?

Så kan du Læse mere på https://www.rm.dk/regional-udvikling/fremtidssikrede-uddannelser-og-kompetenceloft/for-uddannelsesinstitutioner/uddannelsespulje/


Projekt Campusdannelse i Region Midtjylland

Kontakt

Chefkonsulent
Lars Bylow Frandsen
Uddannelsescenter Holstebro
lbf@ucholstebro.dk
99122274


Projekt Campusdannelse i Region Midtjylland

Kontakt

Projektleder
Karin Spelling-Sørensen
Uddannelsescenter Holstebro
kss@ucholstebro.dk
99122485


Projektejer

Uddannelsescenter Holstebro (UCH)

Samarbejdspartnere

UddannelsesCenter Holstebro, Skive College, Grenaa Gymnasium, Randers Social- og Sundhedsskole, Viden Djurs, Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier, Tradium, UddannelsesCenter Ringkøbing Skjern, Mercantec, Social- og Sundhedsskolen Midt- og Vestjylland, Holstebro Gymnasium og HF, FGU Skolen, Paderup Gymnasium, VUC Holstebro Lemvig Struer og Randers HF & VUC.

Top