Formålet med projektet er at introducere gymnasieelever for sundhedssektoren på en måde, så de får øjnene op for de mange karrieremuligheder i sundhedsvæsenet, samtidig med at de får bragt deres gymnasiefaglighed i spil på virkelige problemstillinger.
Produktet skal bestå af et antal casebaserede undervisningsforløb, som samles i en onlineportal. Eleverne skal møde virkeligheden i form af realistiske hændelsesforløb, og materialet udarbejdes i et samarbejde mellem gymnasielærere og sundhedsfaglige medarbejdere på hospitalerne og ved Aarhus Kommune. Der søges desuden sparring hos VIA og AU.
Mål 1: Tilgængelighed: At flere unge på regionens ungdomsuddannelser får en indsigt i og adgang til karriereveje i sundhedssystemet. Det er begrænset, hvor mange gymnasieelever, der oplever at besøge et hospital eller tilsvarende i forbindelse med deres gymnasieforløb. Vi vil gerne lave et praksisorienteret undervisningsmateriale, der når ud til alle unge. Materialet sendes i første omgang til ungdomsuddannelser i regionen og herefter til alle landets ungdomsuddannelser.
Succeskriterier og resultater: At materialet anvendes på størstedelen af ungdomsuddannelserne i Region Midt.
Mål 2: Karrierelæring: At unge på ungdomsuddannelser i Region Midt får åbnet øjnene op for, hvilke jobmuligheder, der findes i sundhedssektoren og får anvist, hvilke videregående uddannelser, der kan kvalificere dem til disse jobs.
Succeskriterier og resultater: At flere unge i Region Midt søger ind på sundhedsfaglige uddannelser +At flere drenge får mod på at uddanne sig inden for områder, der typisk har været domineret af kvinder, fx sygepleje, ergoterapi mv.
Mål 3: Praksisnær undervisning: At elever på ungdomsuddannelser motiveres fagligt ved at se, hvordan det de lærer, kan bruges i en virkelig kontekst.
Succeskriterier og resultater: At eleverne evaluerer det faglige materiale positivt, og at det kommer i.
Mål 4: Samarbejde og faglig udvikling: At de kontakter og møder, der opstår mellem gymnasielærere/ledere samt ansatte i sundhedssektoren i løbet af projektet kan åbne op for flere mulige samarbejder på sigt. At gymnasielærere udvikler deres faglighed i retning af en mere praksisnær undervisning.
Succeskriterier og resultater: At der kommer mere sparring imellem uddannelsesinstitutionerne og sundhedssektoren, hvilket på sigt kan komme eleverne til gode i form af nye aftaler, projekter og gensidige besøg.
Skive Gymnasium, Viborg Gymnasium, Aarhus Katedralskole, Aarhus Statsgymnasium, Odder Gymnasium, Silkeborg Gymnasium, Akademiet for Talentfulde Unge - Region Midt, Aarhus Universitetshospital, Professionshøjskolen VIA University College, Aarhus Universitet (Faculty of Health), Regionshospitalet Gødstrup, Herning Gymnasium, Aarhus Kommune, Systime A/S og Præhospitalet - Region Midtjylland
Igangværende Flere kompetencer til velfærdsuddannelserne Flere kompetencer til velfærdsuddannelserne Gymnasial Uddannelse STX
Ønsker du som ungdomsuddannelse i Region Midtjylland at søge om midler til en projektidé?
Så kan du Læse mere på https://www.rm.dk/regional-udvikling/fremtidssikrede-uddannelser-og-kompetenceloft/for-uddannelsesinstitutioner/uddannelsespulje/
Vicerektor
Lotte Berg
Skive Gymnasium
lbe@skivegym.dk
30509205
Skive Gymnasium, Viborg Gymnasium, Aarhus Katedralskole, Aarhus Statsgymnasium, Odder Gymnasium, Silkeborg Gymnasium, Akademiet for Talentfulde Unge - Region Midt, Aarhus Universitetshospital, Professionshøjskolen VIA University College, Aarhus Universitet (Faculty of Health), Regionshospitalet Gødstrup, Herning Gymnasium, Aarhus Kommune, Systime A/S og Præhospitalet - Region Midtjylland