Projektet sigter mod at udvikle et fysisk læringsmiljø, kaldet PAU-lab, for pædagogiske assistenter, hvor der fokuseres på praksislæring i autentiske scenarier. I modsætning til social- og sundhedsuddannelserne findes der ikke et tilsvarende praksislæringsrum for pædagogiske assistenter, hvilket betyder, at de mangler et rum hvor det er muligt at opnå praktisk erfaring, før de står overfor udfordringerne i deres arbejde. Med Pau-lab ønsker vi at skabe et rum og en praksis, hvor eleverne kan træne, reflektere og opkvalificere deres kompetencer, hvilket også kan gøre uddannelsen mere attraktiv.
Mål 1: At etableres et fysisk Pau-lab på de to deltagende SOSU-skoler
Succeskriterier og resultater: De deltagende skoler har fået etableret et fysisk Pau-lab og anvender det i undervisningen.
Mål 2: Afprøvning af det etablerede Pau-lab
Succeskriterier og resultater: At der bliver udarbejdet fælles undervisningscases til Pau-lab, Underviserne på pædagogisk assistent uddannelser anvender rummet i deres undervisning, Eleverne efterspørger selv at være i lokalet og afprøve praktiske færdigheder.
Mål 3: At Pau-lab-konceptet implementeres lokalt og videndeles nationalt
Succeskriterier og resultater: Pau-lab-konceptet er indskrevet i de deltagende skolers lokaleuddannelsesplaner, og alle undervisere er blevet opkvalificeret til det videre arbejde med Pau lab-konceptet. At andre pædagogiske assistentuddannelser ønsker at afprøve konceptet.
SOSU Randers og SOSU Østjylland
Igangværende Flere kompetencer til velfærdsuddannelserne Flere kompetencer til velfærdsuddannelserne SOSU Erhvervsuddannelse
Ønsker du som ungdomsuddannelse i Region Midtjylland at søge om midler til en projektidé?
Så kan du Læse mere på https://www.rm.dk/regional-udvikling/fremtidssikrede-uddannelser-og-kompetenceloft/for-uddannelsesinstitutioner/uddannelsespulje/
Udviklingskonsulent
Lotte Roed Laursen
SOSU Randers
lrl@sosuranders.dk
93563248
SOSU Randers og SOSU Østjylland