Find andet projekt

Udforskning og udvikling af grøn STEAM-undervisning i gymnasiet

  • Udforskning og udvikling af grøn STEAM-undervisning i gymnasiet

Projektbeskrivelse

Ph.d.-projektet bruger designbaseret forskningsmetode til at udvikle og afprøve undervisning i gymnasiet, hvor kunstneriske og naturvidenskabelige fag samarbejder om at fremme unges naturindsigt og -engagement. Projektet bygger på, inddrager og udvider ”STEAM på Museer”, støttet af Region Midtjyllands Uddannelsespulje, hvor 8 gymnasier i samarbejde med lokale museer har afprøvet STEAM-undervisning. I ph.d.-projektet er fokus på at fastholde, bearbejde, videreudvikle og udbrede projektets erfaringer og resultater i akademiske forskningskontekster gennem SDU og AU. 

Projektets mål og indhold

Primære projektmål er erhvervelse af ph.d.-grad for ansøgers medarbejder Bonnie Bay Andersen og herigennem udvikling, afprøvning, evaluering og analyse af STEAM undervisningsforløb i samarbejde meddeltagende skoler og med forskningsudbytte og vidensforøgelse til gavnfor gymnasiesektoren samt SDU, Center for gymnasieforskning, Teoretiske pædagogikum og AU kunsthistorie.

De forventede resultater omfatter: Udvikling af generiske undervisningsmaterialer i form af STEAM-undervisningsforløb, der fremmer elevernes forståelse og engagement i klima og bæredygtighed. Disse deles som minimum på EMU og ansøgers hjemmeside. Grønefteruddannelse af deltagende lærere gennem samarbejde om udvikling af grønne STEAM-forløb samt kurser på Fip og i Teoretisk Pædagogikum. 

Målbare succeskriterier er bl.a.: Antal udviklede og afholdte forløb og undervisningsaktiviteter, antallet af deltagende lærere og elever. Positiv og/eller brugbar respons fra elever og lærere, som evalueres gennem kvalitative interviews og spørgeskemaer i ph.d.-projektet. Effekt på elevernes naturengagement og -læring ligeledes evalueret gennem kvalitative interviews og spørgeskemaer samt analyse af elevprodukter i STEAM-forløbene. Udvikling, formidling og distribution af konkrete STEAM forløb og aktiviteter til lærere og skoler. Større forskningsindsigt i STEAM i dansk gymnasiekontekst.

Projektets Partnerskab

Aarhus Statsgymnasium,  Center for Gymnasie- og Erhvervsuddannelsesforskning (SDU), AU, Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Katedralskole, Viborg Gymnasium, ARoS - Aarhus Kunstmuseum og Arkitektskolen Aarhus.

 


Projektperiode

   til d.

Ønsker du som ungdomsuddannelse i Region Midtjylland at søge om midler til en projektidé?

Så kan du Læse mere på https://www.rm.dk/regional-udvikling/fremtidssikrede-uddannelser-og-kompetenceloft/for-uddannelsesinstitutioner/uddannelsespulje/


Udforskning og udvikling af grøn STEAM-undervisning i gymnasiet

Kontakt

Lektor
Bonnie Bay Andersen
Aarhus Statsgymnasium
asgbb@aasg.dk
21786911


Projektejer

Aarhus Statsgymnasium

Samarbejdspartnere

Aarhus Statsgymnasium,  Center for Gymnasie- og Erhvervsuddannelsesforskning (SDU), AU, Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Katedralskole, Viborg Gymnasium, ARoS - Aarhus Kunstmuseum og Arkitektskolen Aarhus.

Top