Pilotprojekt skal give input til at udvikling nye tiltag til at fastholde elever i deres uddannelse både fagligt og socialt. Vi er særligt optaget af om nedenstående 4 indsatser kan gøre en forskel for eleverne. 1. Elevdrevne fællesskaber 2. STEM café 3. SPROG café 4. Nye veje til praktikpladser for skoleoplæringselever. Pilotprojektet skal bidrage til at give os mere viden om, hvordan vi kan styrke en fælles social bæredygtighed på tværs af virksomheder, skole og kollegie.
Formålet med pilotprojektet er at skabe konkrete løsninger, der kan hjælpe med at fastholde eleverne i deres uddannelsesforløb. Gennem de fire indsatser, som vi arbejdermed, ønsker vi at skabe en mere inkluderende og fleksibel uddannelsesrejse, der møderelevernes behov for støtte, faglig udvikling og sociale fællesskaber.
Projektet ønsker, at de nye tiltag vil hjælpe med at nedbringe antallet af elever, der falder ud af uddannelsen, og øge antallet af elever, der færdiggør deres uddannelse. Ved at tage udgangspunkt i elevens behov og skabe nye muligheder for at understøtte elevenslæring med støttende tiltag.
Mål 1: Elevdrevne fællesskaber
Eksempler på aktiviteter i indsatsen, i projektet vil vi hele tiden værenysgerrig på at få nye perspektiver i spil.
Peer mentoring:
Elever kan være mentorer for nye elever, hvor de kan dele dereserfaringer og hjælpe med at integrere dem i skole- og praktikmiljøet.
Etablering af elevdrevne fællesskaber:Det kan være fællesskaber mellem elever på kollegiet eller mellem elever i skoleoplæringen, som skal bidrage til at styrke deres trivsel.
Mål 2: STEM café
Eksempler på aktiviteter i indsatsen, i projektet vil vi hele tiden værenysgerrig på at få nye perspektiver i spil.
Gæsteforelæsninger: Inviter fagfolk og eksperter til at holde foredrageller workshops om STEM-emner, der kan inspirere og motivereeleverne.
Hands-on workshops: Arranger praktiske workshops, hvor eleverne kaneksperimentere med STEM-relaterede teknologier og løsninger.
Lektiecafé: med fokus på STEM fag
Mål 3: Sprog café
Eksempler på aktiviteter i indsatsen, i projektet vil vi hele tiden værenysgerrig på at få nye perspektiver i spil.
Sprogudveksling: Skab et miljø, hvor elever kan øve sig i sprog gennemsamtaleøvelser, spil og sociale aktiviteter. Lektiecafé: Engelsk og dansk.
Kulturelle arrangementer:Arranger events, hvor elever kan lære om forskellige kulturer gennem mad, musik og film.
Mål 4: Nye veje til praktikpladser for skoleoplæringselever
Eksempler på aktiviteter i indsatsen, i projektet vil vi hele tiden værenysgerrig på at få nye perspektiver i spil.
Virksomhedsbesøg og netværksarrangementer: Organisér besøg hos virksomheder, hvor elever kan møde potentielle praktikværter og lære om branchens krav og muligheder.
Arbejdsmarkedsparathed i Viborg:
Mestring af eget liv (Fritidsjob, bolig, fritid m.v.) som lærling i Viborg.
Mercantec, Astra og Det Nationale Center for Fremmedsprog (NCFF),
Ønsker du som ungdomsuddannelse i Region Midtjylland at søge om midler til en projektidé?
Så kan du Læse mere på https://www.rm.dk/regional-udvikling/fremtidssikrede-uddannelser-og-kompetenceloft/for-uddannelsesinstitutioner/uddannelsespulje/
Fundraiser
Jytte Randbæk
Mercantec
jyra@mercantec.dk
29107926
Mercantec, Astra og Det Nationale Center for Fremmedsprog (NCFF),