| Emne | Nøgleord | Udviklingssted | År |
|---|---|---|---|
|
Projektet udvikler en digital vidensbank med virksomhedscases, der kobler sprogfagene med erhvervslivet. Elever arbejder med autentiske cases fra virksomheder som Grundfos, Vestas, IKEA Aarhus og Mjølner Informatics, hvor de anvender engelsk, samfundsfag og et af deres sprogfag (tysk, fransk eller s... |
Igangværende Sprog | Bjerringbro Gymnasium | |
|
Pilotprojekt skal give input til at udvikling nye tiltag til at fastholde elever i deres uddannelse både fagligt og socialt. Vi er særligt optaget af om nedenstående 4 indsatser kan gøre en forskel for eleverne. 1. Elevdrevne fællesskaber 2. STEM café 3. SPROG café 4. Nye veje til praktikpladser for... |
Igangværende STEM Social Inklusion Sprog | Mercantec | |
|
Der er behov for initiativer, der kan understøtte RMs sprogstrategi og for at sikre, at RM virksomheder fremover har adgang til medarbejdere med sproglige og interkulturelle kompetencer. Samtidigt er der behov for, at gymnasieelever får en øget forståelse af sprog som karrierevej; både som en karrie... |
Igangværende Sprog | Aarhus Business College | |
|
Det overordnede formål med projektet er at sikre, at nutidens unge opnår kompetencer, der er relevante i en fremtid, hvor AI spiller en central rolle på arbejdsmarkedet. Samtidig er det et mål at forhindre en markant kløft mellem virksomhedernes behov og skolernes undervisning. |
AI Digitalisering Igangværende Sprog | Learnmark Horsens | |
|
Projektets formål er at ruste uddannelsesinstitutioner og deres elever til mødet med fremtidens teknologier på en reflekteret og anvendelsesorienteret måde. |
AI Digitalisering Igangværende Sprog | Mercantec | |
|
Projektet tager udgangspunkt i en stigende tendens til, at flere elever har svært ved mundtligt engelsk, hvilket opbygger en barriere for at bruge sproget aktivt i undervisningen samt udenforskoletiden. Projektet arbejder derfor med mundtligt engelsk via digitale medier og platforme, hvor eleverne s... |
Afsluttet Digitalisering FN's Verdensmål Sprog | Randers HF og VUC | |
|
ATU | Midt har opbygget et kvalificeret talentudviklingsprogram for de dygtigste og mest akademisk talentfulde gymnasieelever, og har gennem årene afprøvet forskellige undervisningsformater, og erfaringerne herfra vil kunne bringes i anvendelse i tilrettelæggelsen af konkrete turboforløb. |
Afsluttet Sprog Talent | Akademiet for Talentfulde Unge | Midt | |
|
Projektets ambition er at styrke sprogundervisningen gennem samarbejde på tværs af skoler samt brugen af digitale medier og redskaber med et særligt fokus på at anvende disse til at understøtte den interkulturelle dimension og det autentiske sprog i sprogundervisningen.En væsentlig del af projektet ... |
Afsluttet Sprog | Aarhus Business College | |
|
Projektets ambition er at få mere fremmedsprog ind i gymnasierne, herunder at arbejde med hvordan en række forskellige fag i gymnasiet kan at få mere sprog ind i undervisningen. |
Afsluttet Sprog | Marselisborg Gymnasium | |
|
Projektet vil udvikle sprogfagene, øge de unges interesse for sprog og synliggøre for eleverne, at der er en spændende kobling mellem STEM-kompetencer og sprogkompetencer. |
Afsluttet STEM Sprog | Learnmark Horsens | |
|
Projektets formål er at stimulere og motivere de unges interesse i STEM-erhvervsuddannelser, for at understøtte målet om at 25 procent eller mere af en ungdomsårgang vælger en erhvervsuddannelse. Projektet arbejder med at give eleverne på grundforløb 1 viden om, hvordan smart teknologi påvirker STEM... |
Afsluttet Bæredygtighed De Midtjyske Styrkepositioner Flere med kompetencerne til den grønne omstilling Kreativitet STEM Sprog | Uddannelsescenter Ringkøbing Skjern | |
|
Flere skoler oplever en udfordring i forhold til tilmeldingen til fremmedsprogsfagene. Det er bl.a. svært at samle hold til sprogundervisningen, som foregår som fysisk tilstedeværelsesundervisning. Derfor vil projektet omlægge udvalgte sprogforløb til online forløb med henblik på at kunne oprette ho... |
Afsluttet Digitalisering Sprog | Aarhus Business College | |
|
Projektet vil udvikle FGU-elevers iværksætter-kompetencer gennem arbejde med bæredygtige cases fra virksomheder inden for de midtjyske styrkepositioner. |
Afsluttet Bæredygtighed De Midtjyske Styrkepositioner Kreativitet STEM Sprog | FGU Midt-Vest | |
|
Projektets formål er at skabe større tilslutning til de naturvidenskabelige og økonomiske studieretninger på ungdomsuddannelser i Region Midtjylland og desuden øge andelen af piger på disse. Desuden er projektets formål at forbedre sprogligheden hos elever dels i STEM-fag og dels i sprogfag. |
Afsluttet Kreativitet STEM Sprog | Herningsholm Erhvervsskole og Gymnasier | |
|
Projektets mål er at udvikle en virtuel fremmedsprogsdidaktik med henblik på at dygtiggøre eleverne og øge deres motivation for at lære sprog. Projektet skal systematisk evaluere de erfaringer, som lærere og elever har med den virtuelle sprogundervisning i foråret 2020 og på baggrund heraf udvikle, ... |
Afsluttet Digitalisering Sprog | Horsens Gymnasium og HF |
Det overordnede formål med projektet er at sikre, at nutidens unge opnår kompetencer, der er relevante i en fremtid, hvor AI spiller en central rolle på arbejdsmarkedet. Samtidig er det et mål at forhindre en markant kløft mellem virksomhedernes behov og skolernes undervisning.
ATU | Midt har opbygget et kvalificeret talentudviklingsprogram for de dygtigste og mest akademisk talentfulde gymnasieelever, og har gennem årene afprøvet forskellige undervisningsformater, og erfaringerne herfra vil kunne bringes i anvendelse i tilrettelæggelsen af konkrete turboforløb.
Projektets ambition er at styrke sprogundervisningen gennem samarbejde på tværs af skoler samt brugen af digitale medier og redskaber med et særligt fokus på at anvende disse til at understøtte den interkulturelle dimension og det autentiske sprog i sprogundervisningen.En væsentlig del af projektet ...
Projektets mål er at udvikle en virtuel fremmedsprogsdidaktik med henblik på at dygtiggøre eleverne og øge deres motivation for at lære sprog. Projektet skal systematisk evaluere de erfaringer, som lærere og elever har med den virtuelle sprogundervisning i foråret 2020 og på baggrund heraf udvikle, ...
Projektets formål er at skabe større tilslutning til de naturvidenskabelige og økonomiske studieretninger på ungdomsuddannelser i Region Midtjylland og desuden øge andelen af piger på disse. Desuden er projektets formål at forbedre sprogligheden hos elever dels i STEM-fag og dels i sprogfag.
Projektet vil udvikle FGU-elevers iværksætter-kompetencer gennem arbejde med bæredygtige cases fra virksomheder inden for de midtjyske styrkepositioner.
Projektets formål er at ruste uddannelsesinstitutioner og deres elever til mødet med fremtidens teknologier på en reflekteret og anvendelsesorienteret måde.
Flere skoler oplever en udfordring i forhold til tilmeldingen til fremmedsprogsfagene. Det er bl.a. svært at samle hold til sprogundervisningen, som foregår som fysisk tilstedeværelsesundervisning. Derfor vil projektet omlægge udvalgte sprogforløb til online forløb med henblik på at kunne oprette ho...
Pilotprojekt skal give input til at udvikling nye tiltag til at fastholde elever i deres uddannelse både fagligt og socialt. Vi er særligt optaget af om nedenstående 4 indsatser kan gøre en forskel for eleverne. 1. Elevdrevne fællesskaber 2. STEM café 3. SPROG café 4. Nye veje til praktikpladser for...
Projektets formål er at stimulere og motivere de unges interesse i STEM-erhvervsuddannelser, for at understøtte målet om at 25 procent eller mere af en ungdomsårgang vælger en erhvervsuddannelse. Projektet arbejder med at give eleverne på grundforløb 1 viden om, hvordan smart teknologi påvirker STEM...
Der er behov for initiativer, der kan understøtte RMs sprogstrategi og for at sikre, at RM virksomheder fremover har adgang til medarbejdere med sproglige og interkulturelle kompetencer. Samtidigt er der behov for, at gymnasieelever får en øget forståelse af sprog som karrierevej; både som en karrie...
Projektet udvikler en digital vidensbank med virksomhedscases, der kobler sprogfagene med erhvervslivet. Elever arbejder med autentiske cases fra virksomheder som Grundfos, Vestas, IKEA Aarhus og Mjølner Informatics, hvor de anvender engelsk, samfundsfag og et af deres sprogfag (tysk, fransk eller s...
Projektets ambition er at få mere fremmedsprog ind i gymnasierne, herunder at arbejde med hvordan en række forskellige fag i gymnasiet kan at få mere sprog ind i undervisningen.
Projektet vil udvikle sprogfagene, øge de unges interesse for sprog og synliggøre for eleverne, at der er en spændende kobling mellem STEM-kompetencer og sprogkompetencer.
Projektet tager udgangspunkt i en stigende tendens til, at flere elever har svært ved mundtligt engelsk, hvilket opbygger en barriere for at bruge sproget aktivt i undervisningen samt udenforskoletiden. Projektet arbejder derfor med mundtligt engelsk via digitale medier og platforme, hvor eleverne s...