Find andet projekt

Sprog og kultur som konkurrencefordel

  • Sprog og kultur som konkurrencefordel

Projektbeskrivelse

Projektet udvikler en digital vidensbank med virksomhedscases, der kobler sprogfagene med erhvervslivet. Elever arbejder med autentiske cases fra virksomheder som Grundfos, Vestas, IKEA Aarhus og Mjølner Informatics, hvor de anvender engelsk, samfundsfag og et af deres sprogfag (tysk, fransk eller spansk) i praksis. Projektet viser, hvordan sprog og kultur er afgørende for international handel og strategisk virksomhedskommunikation – en kompetence, der bliver stadig vigtigere i en tid, hvor gamle alliancer ændres, og Europa må styrke sine egne handelsrelationer.

Projektets mål og indhold

Mål 1: Udvikle en digital vidensbank, der samler og formidler virksomhedscases, som kobler sprogfagene med samfundsfag og erhvervsliv. Vidensbanken skal indeholde mindst tre færdige cases frasamarbejdspartnere som Grundfos, Vestas, IKEA Aarhus og MjølnerInformatics og være frit tilgængelig for gymnasier. Formålet er at gøre sprogundervisningen mere praksisnær og styrke elevernes forståelse af,hvordan sprog og kultur fungerer som konkurrencefordel i erhvervslivet.

Vidensbanken udvikles og lanceres inden for projektperioden og gøres frit tilgængelig for gymnasier. Min. tre færdige virksomhedscases uploades og afprøves i undervisningen. Elever og lærere evaluerer vidensbankens brugervenlighed og læringsudbytte, og eventuellejusteringer implementeres. Materialet anvendes af mindst 30 elever i pilotfasen og gøres tilgængeligt for bredere brug. Der udarbejdes en strategi for, hvordan vidensbanken kan videreudvikles og eventuelt integreres i et fremtidigt europæisk samarbejde.

Mål 2: sprogkompetencernes værdi på arbejdsmarkedet.

Min. 30 elever deltager i undervisningsforløb, hvor de anvender sprogfagene i praksis. Elevernes bevidsthed om sprogs erhvervsmæssigerelevans måles gennem en evaluering, hvor mindst 70 % angiver, at de ser større anvendelsesmuligheder for deres sprogfag. Projektets erfaringer dokumenteres og videregives til andre undervisere, så metoden kan integreres bredere i sprogundervisningen.

Projektets Partnerskab

Bjerringbro Gymnasium, Mjølner Informatics, Grundfos, IKEA Aarhus, Naturvidenskabernes Hus og Vestas, 

 


Projektperiode

   til d.

Ønsker du som ungdomsuddannelse i Region Midtjylland at søge om midler til en projektidé?

Så kan du Læse mere på https://www.rm.dk/regional-udvikling/fremtidssikrede-uddannelser-og-kompetenceloft/for-uddannelsesinstitutioner/uddannelsespulje/


Sprog og kultur som konkurrencefordel

Kontakt

Lektor, studieretningskoordinator
Michael Christensen
Bjerringbro Gymnasium
ch@bggym.dk
86683600


Projektejer

Bjerringbro Gymnasium

Samarbejdspartnere

Bjerringbro Gymnasium, Mjølner Informatics, Grundfos, IKEA Aarhus, Naturvidenskabernes Hus og Vestas, 

Top