Der er behov for initiativer, der kan understøtte RMs sprogstrategi og for at sikre, at RM virksomheder fremover har adgang til medarbejdere med sproglige og interkulturelle kompetencer. Samtidigt er der behov for, at gymnasieelever får en øget forståelse af sprog som karrierevej; både som en karriere i sprog og med sprog (som tillægskompetence). I projektet udvikles en række sprogevents og sprogtilbud på de deltagende gymnasier i engelsk, tysk, spansk og fransk, og der etableres et netværk, der knytter gymnasier og virksomheder sammen i en fælles sprogindsats.
Formålet med projektet er at etablere et netværk mellem sprogfagene på hhx- og stx-gymnasier i RM samt koble disse til internationalt orienterede virksomheder i RM. Netværksskolerne udvikler et koncept, som dels anviser, hvordan man kan arbejde med en række sprogaktiviteter på egen skole, dels udvikler en række aktiviteter, som knytterskolerne sammen om et fælles sprogtilbud/virksomhedskontakt til elever, der er interesseret i fremmedsprog. Målgruppen er sproginteresserede elever, herunder - men ikke udelukkende - sprogtalenter. Projektet skal indeholde en tydelig vinkling til sprog i praksis i virksomhederne.
Mål 1: Der udvikles et katalog over sprogevents i alle fremmedsprog på tværs af de deltagende skoler i et fast årshjul.
Et inspirationskatalog med min. 20 forslag til sprogaktiviteter ogsprogevents inden for alle 4 sprog er udviklet.
Mål 2: Der udvikles en årlig sprogdag med deltagende lærere og elever fra de deltagende skoler og evt. andre interesserede skoler.
Der er afholdt en sprogtemadag med deltagere fra alle fire sprog fra alle de 6 involverede skoler, i alt ca. 100 elever og 20 lærere.
Mål 3: Der udvikles et officielt diplom for deltagelse i projektets events, som elever får vedlagt deres eksamensbevis.
Projektgruppen har udviklet et officielt diplom og fået dette godkendt ogunderskrevet af skolernes ledelse.
Mål 4: Elever deltager i en adapteret version af ATUs sprogboostprogram
Min. 4 elever fra hvert af de fire sprogfag for hver af de 6 deltagendegymnasier har deltaget i et sprogboost på ATU, i alt ca. 100 elever.
Mål 5: Alle skoler udbyder sprogcertificering til interesserede elever i allefremmedsprog
Hver skole udbyder sprogcertifikat i engelsk (cambridge), tysk (goethe),spansk (dele) og fransk (delf).
Mål 6: Der etableres kontakt til internationalt orienterede virksomheder i RM, som vil indgå i et forpligtende samarbejde med skolerne om dels at deltage i sprogevents, dels at tilbyde korte virksomhedspraktikforløb.
Der er indledt forpligtende samarbejde med min. 10 virksomheder om at deltage i projektet i form af bidrag til sprogevents eller med tilbud omkort virksomhedspraktik.
Aarhus Business College, College 360, Learnmark, Tradium, Herning Gymnasium og HF, Silkeborg Gymnasium, Akademiet for Talentfulde Unge | Midt,
Ønsker du som ungdomsuddannelse i Region Midtjylland at søge om midler til en projektidé?
Så kan du Læse mere på https://www.rm.dk/regional-udvikling/fremtidssikrede-uddannelser-og-kompetenceloft/for-uddannelsesinstitutioner/uddannelsespulje/
Pædagogisk projektleder
Claus Zedlitz
Aarhus Business College
claz@aabc.dk
93848007
Aarhus Business College, College 360, Learnmark, Tradium, Herning Gymnasium og HF, Silkeborg Gymnasium, Akademiet for Talentfulde Unge | Midt,