| Emne | Nøgleord | Udviklingssted | År |
|---|---|---|---|
|
Ph.d.-projektet bruger designbaseret forskningsmetode til at udvikle og afprøve undervisning i gymnasiet, hvor kunstneriske og naturvidenskabelige fag samarbejder om at fremme unges naturindsigt og -engagement. Projektet bygger på, inddrager og udvider ”STEAM på Museer”, støttet af Region Midtjyllan... |
Igangværende Kultur og Uddannelse STEM | Aarhus Statsgymnasium | |
|
Projektet sigter mod at udvikle et fysisk læringsmiljø, kaldet PAU-lab, for pædagogiske assistenter, hvor der fokuseres på praksislæring i autentiske scenarier. I modsætning til social- og sundhedsuddannelserne findes der ikke et tilsvarende praksislæringsrum for pædagogiske assistenter, hvilket bet... |
Flere kompetencer til velfærdsuddannelserne Igangværende | Randers Social- og Sundhedsskole | |
|
Projektet videreudvikler appen "Din Uddannelse", der i dag primært deler viden om undervisning. Målet er at udvide appens funktionalitet, så den også understøtter direkte kommunikation og samarbejde mellem mestre, elever og skolen i mesterlæreforløbet, på grundforløbet. |
Flere med en faglært uddannelse Igangværende | Uddannelsescenter Ringkøbing Skjern | |
|
Projektet er et lokalt brobygningssamarbejde mellem Paderup Gymnasiums nye sundhedslinje, Regionshospitalet Randers, Psykiatrien i Region Midt og VIA Randers, målgruppen er sundhedslinjens elever. Formålet er for det første at udvide elevernes perspektiv på uddannelse, arbejde og arbejdsliv i sundhe... |
Flere kompetencer til velfærdsuddannelserne Igangværende | Paderup Gymnasium | |
|
Formålet med projektet er at introducere gymnasieelever for sundhedssektoren på en måde, så de får øjnene op for de mange karrieremuligheder i sundhedsvæsenet, samtidig med at de får bragt deres gymnasiefaglighed i spil på virkelige problemstillinger. |
Flere kompetencer til velfærdsuddannelserne Igangværende | Skive Gymnasium | |
|
Projektet sigter mod at afprøve campusdannelser omkring undervisningsforløb og elevrettede tværinstitutionelle aktiviteter, gennemført og forankret i samarbejde mellem projektets deltagende uddannelsesinstitutioner. Dette skal gavne en bred vifte af elevgrupper og øge rekrutteringen samt mindske fra... |
Campus Igangværende | Uddannelsescenter Holstebro (UCH) | |
|
Af aftalen om reform af ungdomsuddannelserne fremgår det, at hf frem mod reformen også kan forberede til erhvervsuddannelse. Samtidig ønsker Region Midt udviklingsprojekter med fokus på rekruttering til sundhedsuddannelserne.På den baggrund vil projektet udvikle en sundhedsfaglig fagpakke til HF ret... |
Flere kompetencer til velfærdsuddannelserne Igangværende | Horsens HF og VUC | |
|
Projektet sigter mod at udvikle et AI-baseret format, der kan hjælpe undervisere med at udarbejde effektive læseguides, som understøtter elevernes læsning af tekster. Erfaringer fra et tidligere projekt har vist, at læseguides styrker elevernes læsefærdigheder, men undervisere står ofte overfor tids... |
AI Igangværende | Randers Social- og Sundhedsskole | |
|
Projektet forbereder elever med læreplads på arbejdslivet. Det udvikler en online læringsplatform med mikromoduler, der er kortfattede og visuelt engagerende. Aarhus Business College udvikler indholdet samt producerer systemer og videoer. Partnerskoler fastsætter temaer og tester modulerne. Projekte... |
Flere med en faglært uddannelse Frafald Igangværende | Aarhus Business College | |
|
Projektet Kulturmod til kamp for landets ældre integrerer kunst og kultur i social- og sundhedsuddannelserne for at styrke elevernes evne til at skabe livskvalitet for ældre borgere. Gennem samarbejde mellem skoler og kulturinstitutioner udvikles undervisningsmaterialer og konkrete metoder, der gør ... |
Igangværende Kultur og Uddannelse | Randers Social- og Sundhedsskole | |
|
I tæt samarbejde med Klimatorium vil UCH-HTX undervise unge i analyse af grøn omstilling og bæredygtige løsninger, og hvordan der kan arbejdes innovativt, handlekraftigt og tværfagligt med at løse lokale og globale udfordringer. |
Bæredygtighed Igangværende | Uddannelsescenter Holstebro (UCH) | |
|
Formålet for projektet er at styrke undervisningen i grøn omstilling på de merkantile uddannelser på erhvervsskolerne. Elever på EUD/EUX og hovedforløb skal uddannes til bæredygtighed og grøn omstilling i en merkantil kontekst, så de kan være med til at løfte Danmarks grønne omstilling i virksomhede... |
Bæredygtighed Flere med kompetencerne til den grønne omstilling Igangværende | Aarhus Business College | |
|
I dette projekt udvikler eleverne en vision for ”Nationalpark Midtjylland 2084”. Eleverne skal arbejde tværfagligt og innovativt, og fokus vil være på projektbaseret læring, hvor forskellige fag bidrager. I projektet skal eleverne skabe forvaltningsplaner for truede arter (som eksempelvis hvid stork... |
Bæredygtighed Igangværende | Marselisborg Gymnasium | |
|
Bæredygtig undersøgelsesbaseret didaktik (BUD) er et tre årigt udviklingsprojekt, der tager udgangspunkt i UNESCO's kriterier for bæredygtighedsundervisning. Projektet gennemføres i samarbejde med VIA University College og sigter mod at udvikle en ny didaktik inden for bæredygtighed, der fokuserer p... |
Bæredygtighed Igangværende | Odder Gymnasium | |
|
Projektet udvikler en digital vidensbank med virksomhedscases, der kobler sprogfagene med erhvervslivet. Elever arbejder med autentiske cases fra virksomheder som Grundfos, Vestas, IKEA Aarhus og Mjølner Informatics, hvor de anvender engelsk, samfundsfag og et af deres sprogfag (tysk, fransk eller s... |
Igangværende Sprog | Bjerringbro Gymnasium | |
|
I projektet sætter vi fokus på mental sundhed og social mobilitet for unge. Forskningen viser, at mental sundhed har stor betydning for unges uddannelsesforløb samt deres fremtidige tilknytning til arbejdsmarkedet og deltagelse i sociale fællesskaber. På FGU arbejder vi med de unges faglige, sociale... |
Igangværende Social Inklusion | FGU Østjylland | |
|
Pilotprojekt skal give input til at udvikling nye tiltag til at fastholde elever i deres uddannelse både fagligt og socialt. Vi er særligt optaget af om nedenstående 4 indsatser kan gøre en forskel for eleverne. 1. Elevdrevne fællesskaber 2. STEM café 3. SPROG café 4. Nye veje til praktikpladser for... |
Igangværende STEM Social Inklusion Sprog | Mercantec | |
|
Der er behov for initiativer, der kan understøtte RMs sprogstrategi og for at sikre, at RM virksomheder fremover har adgang til medarbejdere med sproglige og interkulturelle kompetencer. Samtidigt er der behov for, at gymnasieelever får en øget forståelse af sprog som karrierevej; både som en karrie... |
Igangværende Sprog | Aarhus Business College | |
|
Projektet er et tværfagligt samarbejde mellem hhv. Asmildkloster Landbrugsskole, byggeuddannelserne på Mercantec samt klimaerhvervsskolen inden for klimavenligt landbrug og bæredygtigt byggeri på Herningsholm. Formålet er at styrke elevernes og undervisernes forståelse for produktion og anvendelse a... |
Bæredygtighed Flere med kompetencerne til den grønne omstilling Igangværende | Asmildkloster Landbrugsskole | |
|
Med EuroSkills som omdrejningspunkt er formålet med projektet at vække interesse blandt unge og voksne for de mange spændende erhvervsuddannelser og karrieremuligheder, de bringer, både nationalt og internationalt. |
Flere med en faglært uddannelse Igangværende | Herningsholm Erhvervsskole og Gymnasier | |
|
Det overordnede formål med projektet er at sikre, at nutidens unge opnår kompetencer, der er relevante i en fremtid, hvor AI spiller en central rolle på arbejdsmarkedet. Samtidig er det et mål at forhindre en markant kløft mellem virksomhedernes behov og skolernes undervisning. |
AI Digitalisering Igangværende Sprog | Learnmark Horsens | |
|
Projektets formål er at ruste uddannelsesinstitutioner og deres elever til mødet med fremtidens teknologier på en reflekteret og anvendelsesorienteret måde. |
AI Digitalisering Igangværende Sprog | Mercantec | |
|
Projektet består af en omfattende analyse af GF1 og GF2 elevers trivsel på tværs af 11 erhvervsskoler i Region Midtjylland. |
Igangværende Social Inklusion | Tradium | |
|
Projektet ønsker at undersøge om elever på erhvervsskoler kan inspireres og motiveres til at beskæftige sig med og handle i forhold til bæredygtig udvikling gennem genkendelige faglige rollemodeller i undervisningen. |
Bæredygtighed Igangværende | Aarhus Business College | |
|
Projektet har til formål at kortlægge, koordinere og udvikle erhvervsuddannelser og kurser, der kan indgå i Power-to-X værdikæden. |
Bæredygtighed Igangværende | Uddannelsescenter Holstebro (UCH) | |
|
Projektet ønsker at undervise unge i analyse af grønomstilling og bæredygtige løsninger, og hvordan der kan arbejdes innovativt, handlekraftigt og tværfagligt med at løse lokale og globale udfordringer. |
Bæredygtighed Igangværende | HF i Nr. Nissum | |
|
Formålet med projektet er at udvikle en attraktiv studieretning med sejlads kombineret med naturfag. |
Igangværende Profilering | Lemvig Gymnasium | |
|
Projektets formål er at højne de studerendes forståelse for andre sundhedsprofessionelles kompetencer og bidrag ind i et patientforløb på et hospital. |
Flere kompetencer til velfærdsuddannelserne Igangværende | Randers Social- og Sundhedsskole | |
|
Projektet ønsker at udvikle og implementere en styrkebaseret tilgang i FGU- / EUD-regi, som understøtter elevernes sociale og personlige dannelse i det faglige læringsrum. |
Igangværende Social Inklusion | FGU Østjylland | |
|
Projektet handler om at afsøge muligheder for måder unge i sårbare positioner møder FGU på, og hvordan de unge kan møde FGU i øjenhøjde med andre unge på FGU. |
Igangværende Social Inklusion | FGU Østjylland | |
|
Projektets overordnede formål er at styrke elevernes læring ved at tænke skriftlighed forfra og tænke i, hvordan AI bliver en læringsressource |
AI Digitalisering Igangværende | Aarhus Business College | |
|
I dette projekt vil partnerskabet undersøge, hvordan man kan tilrettelægge elevernes fordybelsestid og lærernes feedback i forbindelse med skriftlighed på en måde, så elevernes læringsudbytte og trivsel højnes. |
AI Digitalisering Igangværende | Horsens Gymnasium og HF | |
|
Projektet går ud på at udvikle og gennemføre undervisning i digital dannelse på STX, I første omgang på Randers Statsskole. |
AI Digitalisering Igangværende | Randers Statsskole | |
|
Formålet med dette projekt er at uddanne undervisere på de deltagende uddannelsesinstitutioner i at forstå og anvende kunstig intelligens som et redskab, der kan understøtte elevernes læring |
AI Digitalisering Igangværende | Randers Social- og Sundhedsskole |
Det overordnede formål med projektet er at sikre, at nutidens unge opnår kompetencer, der er relevante i en fremtid, hvor AI spiller en central rolle på arbejdsmarkedet. Samtidig er det et mål at forhindre en markant kløft mellem virksomhedernes behov og skolernes undervisning.
Projektet ønsker at udvikle og implementere en styrkebaseret tilgang i FGU- / EUD-regi, som understøtter elevernes sociale og personlige dannelse i det faglige læringsrum.
Med EuroSkills som omdrejningspunkt er formålet med projektet at vække interesse blandt unge og voksne for de mange spændende erhvervsuddannelser og karrieremuligheder, de bringer, både nationalt og internationalt.
Projektet ønsker at undervise unge i analyse af grønomstilling og bæredygtige løsninger, og hvordan der kan arbejdes innovativt, handlekraftigt og tværfagligt med at løse lokale og globale udfordringer.
Projektet ønsker at undersøge om elever på erhvervsskoler kan inspireres og motiveres til at beskæftige sig med og handle i forhold til bæredygtig udvikling gennem genkendelige faglige rollemodeller i undervisningen.
Formålet med dette projekt er at uddanne undervisere på de deltagende uddannelsesinstitutioner i at forstå og anvende kunstig intelligens som et redskab, der kan understøtte elevernes læring
Projektets formål er at ruste uddannelsesinstitutioner og deres elever til mødet med fremtidens teknologier på en reflekteret og anvendelsesorienteret måde.
Projektet har til formål at kortlægge, koordinere og udvikle erhvervsuddannelser og kurser, der kan indgå i Power-to-X værdikæden.
Formålet med projektet er at udvikle en attraktiv studieretning med sejlads kombineret med naturfag.
Projektets overordnede formål er at styrke elevernes læring ved at tænke skriftlighed forfra og tænke i, hvordan AI bliver en læringsressource
Projektets formål er at højne de studerendes forståelse for andre sundhedsprofessionelles kompetencer og bidrag ind i et patientforløb på et hospital.
Projektet handler om at afsøge muligheder for måder unge i sårbare positioner møder FGU på, og hvordan de unge kan møde FGU i øjenhøjde med andre unge på FGU.
Projektet består af en omfattende analyse af GF1 og GF2 elevers trivsel på tværs af 11 erhvervsskoler i Region Midtjylland.